Het Europees parlement pleit voor het uitbreiden van de mogelijkheid om elektrische bestelbussen tot 4250 kg te mogen besturen met een B-rijbewijs.
Het Europees parlement staat op het punt om een voorstel te steunen dat het mogelijk maakt voor bestuurders met een regulier B-rijbewijs om elektrische bestelbussen te besturen met een maximaal toegestaan gewicht van 4250 kg. Dit voorstel, indien aangenomen, zou een significante verschuiving betekenen in de transportsector en een positieve impuls geven aan de acceptatie van elektrische voertuigen.
Het huidige rijbewijs B stelt bestuurders alleen in staat om voertuigen te besturen met een maximaal toegestaan gewicht tot 3500 kg. Dit heeft lange tijd een belemmering gevormd voor de acceptatie van elektrische bestelbussen, die vaak iets zwaarder zijn dan hun tegenhangers vanwege de batterijen die nodig zijn voor de aandrijving.
Door deze regel aan te passen, zou het Europese parlement de weg vrijmaken voor een grotere levering van elektrische bestelbussen, die een belangrijke rol kunnen spelen in het verminderen van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden. Bovendien zou dit ook de lasten voor bedrijven kunnen verlichten, aangezien het hanteren van een ‘lichter’ rijbewijs financiële en administratieve voordelen met zich mee zou brengen in vergelijking met het behalen van een ‘speciaal’ rijbewijs voor zwaardere voertuigen.
Het voorstel heeft echter nog verdere goedkeuring nodig voordat het van kracht kan, waaronder instemming van de Europese Raad en implementatie in de nationale wetgevingen van de lidstaten. Desondanks wordt het gezien als een belangrijke stap in de richting van duurzamer transport en het stimuleren van de elektrificatie van het wagenpark. Met de groeiende druk om klimaatverandering aan te pakken, zou het bevorderen van groenere transportopties een grote bijdrage kunnen leveren aan het bereiken van de klimaatdoelstellingen van de EU.