PRINSJESDAG 2024

Wat verandert er voor jou als leaseberijder in 2025?

Zoals ieder jaar werd afgelopen dinsdag (de derde dinsdag van september) de Troonrede voorgelezen. Kort samengevat: de mobiliteit wordt voor iedereen duurder. Daarnaast zijn de maatregelen om te kiezen voor ‘schonere’ voertuigen grotendeels verdwenen. Dit zorgt voor een rem op de verdere duurzaamheid van de mobiliteit in Nederland. We delen hieronder de belangrijkste keuzes met betrekking op zakelijke mobiliteit:

Mocht je over een van onderstaande zaken aanvullende vragen hebben of meer informatie willen ontvangen, kun je onderstaand contactformulier invullen en dan nemen wij contact met jou op!

BPM (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen) op personenauto’s

De BPM-vrijstelling voor emissie loze voertuigen, zoals elektrische voertuigen, blijft van kracht tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 vervalt deze vrijstelling en wordt het vaste deel van de BPM naar verwachting met €200,- verhoogd. Het variabele deel blijft afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig.

BPM (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen) op bedrijfswagens

Vanaf 1 januari 2025 vervalt de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens. Dit houdt in dat ondernemers BPM verschuldigd zijn voor nieuwe bedrijfswagens die na deze datum worden geregistreerd. De hoogte van de BPM wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Hoewel de exacte hoeveelheden nog niet definitief zijn, is eerder een tarief van €66,91 per gram CO2-uitstoot genoemd.

Bijtelling op bestelwagens aangepast

Het gaat hier om de eindheffing voor bestelauto’s die je doorlopend afwisselend gebruikt, ook wel de €300-regeling genoemd. Deze eindheffing blijft bestaan en wordt vanaf 2025 elk jaar verhoogd. Het nieuwe bedrag wordt volgens de plannen €438.

Bijtelling elektrische voertuigen: van 16% naar 17%

Voor nieuwe elektrische voertuigen die in 2024 worden geregistreerd, geldt een bijtellingstarief van 16% over de cataloguswaarde tot €30.000,- In 2025 stijgt dit tarief naar 17%.

Plug-in hybrides

Eigenaren van plug-in hybrides (PHEV’s) ontvangen tot 2025 een korting van 50% op de MRB. Vanaf 2025 wordt deze korting verlaagd naar 25% en vanaf 2026 vervalt de korting volledig.

SEBA-subsidie stopt in 2025

De SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfswagens loopt af na 2024. Tot het einde van dit jaar kunnen ondernemers nog maximaal €5.000 subsidie ontvangen voor de aankoop of lease van een nieuwe elektrische bestelwagen. Deze regeling geldt alleen voor voertuigen in de categorieën N1 en N2 (tot 4.250 kg) die nog niet geregistreerd zijn.

Subsidie aanschaf EV verdwijnt

In 2024 kun je voor het laatst subsidie aanvragen om een nieuwe of gebruikt elektrische voertuig (EV) te kopen.

  • Tot 31 december 2024 kun je met de SEPP-subsidie €2.950 krijgen voor een nieuwe EV en €2.000 voor een gebruikte EV.
  • Vanaf 2025 is de belasting voor EV’s €660.
  • De SEBA-subsidie vervalt ook op 1 januari 2025. Als je een bestelwagen wil kopen met €5.000 subsidie, moet je dat nog in 2024 doen.

Je kunt op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zien hoeveel subsidie er nog beschikbaar is.

Betalen van motorrijtuigbelasting voor EV’s

Bezitters van een elektrische auto (EV) betalen tot nu toe geen motorrijtuigbelasting (mrb). Dit zal vanaf 2025 veranderen.

  • Vanaf 2025 moeten eigenaren van een elektrisch voertuig 25% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Dit betekent ook voor de provinciale belasting.
  • Voor de jaren 2026-2030 zijn de belastingtarieven veranderd. Vanaf 2026 betalen eigenaren van elektrische voertuigen 75% van de mrb, wat betekent dat ze een korting van 25% krijgen. Dit is minder dan de eerder beloofde 40% korting.

Zero-emissiezones vanaf 2025

Vanaf 2025 mogen gemeenten zones instellen waar vervuilende bestel- en vrachtwagens niet meer mogen komen. Meerdere gemeenten hebben hierover een besluit genomen of onderzoeken dit. De startdatum kan per gemeente verschillen.

Zorg dat je wagenpark klaar is voor deze veranderingen.

MEER INFORMATIE